Yvonne Kendall’s humoristische, speelse werk als tegenwicht voor een gek geworden wereld

Haar 3D soft sculptures zijn autobiografisch, soms ontwapenend eerlijk, vaak humoristisch en grillig. De Australisch/Duitse kunstenaar Yvonne Kendall werkt voornamelijk met gevonden voorwerpen en (huishoud)textiel. Textiel is al lang het medium om haar verhaal te vertellen. Ze heeft nog steeds het vilten figuurtje dat ze maakte toen ze acht was. Haar afstudeerproject was een kamer vol oude spullen waaronder veel textiele 'gevonden voorwerpen'.

 

Tekst: Dorothé Swinkels

Kunst maken is haar leven en reden om te leven, haar pad naar bewustzijn. Nog steeds hergebruikt ze gevonden voorwerpen. Jaren geleden informeerde haar werk haar over hoe ze zich voelde. Bijvoorbeeld “Emotional Bodies” waarvoor ze teddyberen open pelde en zich realiseerde: ‘zo voel ik me precies’. Tegenwoordig werkt ze andersom, verwoordt ze haar onderbewustzijn/ emoties/ gevoelens over de wereld door middel van haar sculpturen, maakt ze dingen die haar helpen iets te begrijpen of te transformeren.

 

Schilderen is mooi, maar het is een illusie. Beeldhouwen is echt.

‘Objecten zijn doordrongen van geschiedenis en vertellen een verhaal. Het werkt op een onbewust niveau. Vaak zie ik dingen en weet ik dat ik ze moet hebben, maar weet niet meteen waarom. Soms liggen dingen een eeuwigheid in de studio voordat ze gebruikt worden. Ik hou van de realiteit van beeldhouwen, de manier waarop objecten je fysiek beïnvloeden, hoe herinneringen door bepaalde dingen kunnen worden opgeroepen. Schilderen is mooi, maar het is een illusie. Beeldhouwen is echt’.

Transmutaties
 ‘De afgelopen jaren heb ik mezelf voortdurend afgevraagd hoe ik in balans kan blijven als alles om me heen uit de hand loopt, klimaatverandering, pandemie, oorlog, hongersnood, aardbevingen enz. Persoonlijk voel ik een shock, overweldigende woede, angst, frustratie en verdriet. De recente serie “Transmutaties” is mijn tegengif, mijn persoonlijke alchemie voor een gek geworden wereld; mezelf transformeren in een krijger, een acrobaat, een vreugdevol wezen dat verbonden is met de natuur. De figuren zijn deels mens, deels dier, gemaakt van oude gordijnstoffen, gecombineerd met huishoudelijke voorwerpen, oud houten gereedschap, houten meubels en speelgoed.

Diepgaande lading
‘Het werk spreekt mensen aan op niveaus die ze niet meteen begrijpen, dus het is geweldig als ze de tijd nemen om er op vele niveaus mee te communiceren. Ik vind het geweldig als mensen naar mijn werk kijken en stralen van verrukking of verwondering. Dan weet ik dat ze het snappen’.

 

@yvonne.kendall.artist

 https://yvonnekendall.website

 

Meer

Sanctuarie: Cambria” van Andrea Perez Bessin is een heiligdom voor queer lichamen
Christelle Lacombe’s brieven
Voor Kate Just is breien een krachtig persoonlijk, politiek, poëtisch en narratief hulpmiddel
Jacqueline van Bergeijk
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief