Van huis uit tekenaar kwam de Nederlandse Sandra Mackus bij toeval achter de naaimachine terecht. Voor haar boek: Tien steekjes los in het Grote Dierenbos besloot ze de illustraties met de naaimachine te “tekenen” in plaats van met de gebruikelijke fineliner of balpen. Inmiddels “tekent” ze nog steeds. Met pen en naaimachinenaald werkt ze minutieus series uit rondom een bepaalde thematiek. Enkele voorbeelden van haar machinale borduurwerk waren in november 2018 te zien op Textiel Plus Arts & Crafts in Den Bosch.
Tekst: Dorothé Swinkels
“Ik beschouw mijzelf als tekenaar, omdat ik alles vanuit lijn en niet vanuit vlak benader. In tekenwijze is er een groot verschil tussen werken met een zwarte balpen of fineliner of met de naaimachine.”
“Het leuke is dat ik blanco met dit medium aan de slag ben gegaan en daardoor telkens op nieuwe ideeën uitkom”
“Waar een balpen of fineliner een soort verlengstuk is van de hand die beweegt over het papier, beweeg ik bij het werken met de naaimachine de drager – het vilt – onder de naaimachine door. De naald blijft namelijk op dezelfde plek.”
“Door veel uren te maken. Ik heb maanden van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat achter de naaimachine gezeten. Ik moest alles aanleren. Het leuke is dat ik blanco met dit medium aan de slag ben gegaan en daardoor telkens op nieuwe ideeën uitkom, al is het vanuit onwetendheid.”
“Als ik voor de naaimachine kies, teken ik eerst de grove contouren met pen op het vilt. Vervolgens bouw ik de tekening al naaiend op. Dat doe ik niet kleur voor kleur, hoewel ik meestal wel eerst lichtere kleuren aanbreng en vervolgens overga op donkerdere tinten. Met donkergrijs, zwart en wit stip ik de details aan.”
“In mijn werk reflecteer ik op de zondvloed aan beeldmateriaal die we via de (sociale) media krijgen aangeboden. Er is daarbij weinig ruimte voor reflectie en bezinning. Mijn serie insecten is daar een voorbeeld van. Met deze serie reageer ik op het nieuwsbericht dat de insecten als gevolg van het gebruik van pesticiden massaal in aantal afnemen.”
“Ja, een ander recent project is gebaseerd op het nieuwsbericht dat steeds meer mensen appen in het verkeer. Het resultaat is de serie ‘appende’ mensen die enkel aandacht voor hun telefoon hebben. Door voor arbeidsintensieve technieken te kiezen creëer ik voor mijzelf een rustpunt en probeer ik de aandacht voor het beeld langer vast te houden.”