Momenteel zijn tuinen met hun dieren, vooral vogels, haar grote bron van inspiratie. De Australische kunstenaar Sharon Peoples (1957) borduurt zowel handmatig op een vaste ondergrond als met de machine op wateroplosbaar vlies. Twee werkwijzen met verschillende mogelijkheden. Soms ook combineert ze die, zoals in haar recente serie: “Gardengloves”.
Tekst: Dorothé Swinkels
Sharon: ‘Dat wat ik met de hand heb geborduurd is meestal verhalend. In het Engels wil een verhaal borduren zeggen dat overdrijven, verdoezelen, zelfs liegen is toegestaan. Mijn machinaal borduurwerk is kantachtig, weerspiegelt kwetsbaarheid van zowel de omgeving als van de menselijke conditie. Ik hoop dat mijn werk de kijker aanzet tot het nadenken over het belang van het milieu en van de vogels.'
"Het spannendste is het werk uit te spoelen en te zien wat er overblijft"
De gedachte "ik vraag me af of..." speelt een sleutelrol bij haar praktische onderzoeken naar de mogelijkheden van wateroplosbaar vlies. Sharon vertelt: ‘Ik hou van het kantachtige effect dat ik kan bereiken, kijk hoe ver ik kan gaan, hoeveel stiksel voldoende stevigheid geeft aan mijn werk. Het spannendste moment komt als ik klaar ben met naaien en het werk uitspoel om te zien hoe het verandert als alleen de gestikte draden overblijven en om te zien of het werk voldoende verband en stevigheid heeft.'
Ik begin met een schets/ideeënboek, kies een ontwerp en plan dat vervolgens door het maken van werktekeningen en proeven. Daarnaast hou ik een dagboek bij en reflecteer daarin op waar ik mee bezig ben, wat ik doe, of hoe ik een nieuw project zal benaderen. Het helpt me richting geven.'
'Tijdens de recente lockdown concentreerde ik me, noodgedwongen, op lokale tuinen en vogels en begon aan mijn doorlopende serie “Tuinhandschoenen”. Prettig aan die serie is de bruikbare vorm, voordeel is dat ik klein kan werken. Ik speel met de vorm en het uiterlijk, maak bijvoorbeeld werkhandschoenen of juist lange, sierlijk slanke handschoenen en combineer machinaal met handmatig borduren.'
Soms ook verschijnen er vogels op de handschoenen. Over de vaak in haar werk voorkomende vogels vertelt Sharon: ‘Vogels staan in de westerse kunst symbool voor het vliegen tussen hemel en aarde, tussen leven en dood. Ze verschenen in mijn werk na de dood van drie familieleden, maar ik bleef ze gebruiken.'
> Naar de website van Sharon Peoples
Hoofdbeeld: Sharon Peoples, "Portrait of Heldi".