De felgekleurde wereld van Masako Miki verwijst naar Japanse tradities

Als immigrant levend tussen twee culturen verkent de Japanse, in de VS werkende kunstenaar Masako Miki (1973) haar culturele identiteit door te verwijzen naar Japanse tradities. Geïnspireerd door de Japanse Shinto religie, die gelooft dat alles in het universum doordrenkt is met kami, geesten, creëert zij onder andere haar felgekleurde, levensgrote, met vilt beklede sculpturen, met titels als: “Bezeten paraplu” of “Geanimeerde oude soetra”.

Tekst: Dorothé Swinkels

Tijdens een verblijf in Kamiyama, Japan, kwam Miki opnieuw in contact met de Shinto verhalen uit haar kindertijd en besloot de oude mythologieën en folklore te vertalen naar het nu, wat resulteerde in de kleurrijke figuren met geestige combinaties van bolvormige lichamen en spichtige poten. Het zijn haar gedaanteverwisselaars, een belichaming van Yōkai (妖怪), een begrip dat vaak wordt gebruikt als verklaring voor schijnbaar onverklaarbare gebeurtenissen.

‘Mijn sculpturen zijn figuratief, en ik wilde ze zo vergroten dat ze bijna als een persoon bestaan’

Experimenteel

Textielmaterialen worden vaak geassocieerd met kunstnijverheid, maar zegt Masako: ‘Ik voel me aangetrokken tot de in de kunst niet veel gebruikte materialen (zoals vilt). Ik daag mezelf graag uit om werken te maken die verder gaan dan de verwachtingen. Ik vind het leuk hoe je eenvoudige en gewone materialen experimenteel kunt transformeren tot iets bijzonders. Vanwege het extreem tijdrovende proces van het naaldvilten werkt Masako meestal in miniatuurformaat, 3-7 cm, maar heeft ook levensgrote viltsculpturen gemaakt. Ze denkt dat schaal anders communiceert met kijkers. ‘Mijn sculpturen zijn figuratief, en ik wilde ze zo vergroten dat ze bijna als een persoon bestaan’.

Communiceren door middel van werk

Haar objecten betoveren door hun kleuren, zachtheid, originaliteit en mysterieuze uitstraling en ontlokken een glimlach. Masako vertelt: ‘Terwijl ik refereer aan oude mythologieën wil ik graag dat mijn werk uitdrukking geeft aan collectieve culturele waarden - in het bijzonder verhalen over verbondenheid en empathie. Ik hoop dat mijn werk ons kan helpen om de juiste vragen te stellen voor een betere samenleving voor ons allemaal. Kunst vindt Masako een geweldige manier om mensen te bereiken. Tegenwoordig voert de kunstenaar haar 3D-figuren ook uit in brons, zodat ze bijvoorbeeld ook buiten kunnen staan.

Installaties

Ze toont haar werk graag in installaties, omdat die een unieke ervaring bieden, meeslepend zijn, krachtig en een ruimte bieden waar bezoekers gedeelde ervaringen kunnen opdoen. Haar installaties zijn opgebouwd uit direct op de muur en vloer geschilderde abstracte vormen - ovalen en polkadots en lange armen met handen - die de daartussen geplaatste 3D-figuren in levendige, vrolijke primaire kleuren omlijsten en met elkaar interacteren. ‘Ze creëren een context waarin fysieke en spirituele werelden elkaar kunnen kruisen, zoals in tempels en heiligdommen in Japan’, aldus de kunstenaar.

 

Meer

De veelzijdigheid van werken in textiel te zien in Museum de Kantfabriek
Eva Fàbregas toverde een industriële hal om tot een surrealistisch landschap met amorfe sculpturen
Esther Bornemisza - “Approaches” Modern Fiber Art
Catherine Hill borduurt teksten op dierbare herinneringen
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief