Melissa Calderón’s Borduursels: Bewaarders van Historische en Gemeenschapsverhalen

Melissa Calderón (1974), afkomstig uit de Bronx, New York, eert haar Puerto Ricaanse achtergrond door middel van haar werk. Op jonge leeftijd introduceerde haar grootmoeder haar in de wereld van naald en draad, en van lokale kunstenaars leerde ze het borduren. Deze vroege ervaringen hebben zowel haar passie voor borduren gevormd als haar creatieve pad beïnvloed.

Tekst: Karmen Samson

Haar werk draait om culturele geschiedenis en herinneringen. Ze legt graag de verhalen van het verleden en haar grootouders vast in haar borduursels. ‘Als ik geen kunstenaar was, zou ik geschiedenisdocent zijn geworden.’ Melissa streeft ernaar met haar werk sociale en politieke thema’s aan de kaak te stellen, zoals machtsverhoudingen en de effecten van politieke beslissingen op gemeenschappen. Calderón’s kunst slaat op deze manier een brug tussen haar persoonlijke geschiedenis en collectieve maatschappelijke vraagstukken. Zij werkt graag op ongebruikelijke ondergronden zoals dollarbiljetten of hout.

‘Het is mijn doel als kunstenaar om de herinnering aan een bepaalde geschiedenis levend te houden.’

Erfgoed in linnen en hout
Puur linnen en onbewerkt hout zijn kenmerkend voor Melissa's werk, waarbij de bruine en beige tinten haar Puerto Ricaanse roots eren. Voor linnen borduursels gebruikt ze technieken zoals de ketting- en satijnsteek, terwijl ze bij haar “houtborduursels” een andere aanpak kiest: ‘hierbij kies ik vaak voor het opnaaien van draad in het borduurwerk of gebruik ik de flanelsteek, een van de eerste steken die ik als kind leerde.’

 

Schoonheid en strijd
Een werk waarin zowel haar sociaal-politieke focus als haar kenmerkende materiaalgebruik duidelijk naar voren komen, is The Bronx River. Hoewel het werk de schijnbare schoonheid van de Bronx River benadrukt, is het ingebed in de gebroken bronzen lijsten van het oude en vervallen Bronx County Courthouse. ‘The Bronx River' belicht de goede, slechte en lelijke kanten van de kosten van 'revitalisering' in de wijk. Het geeft een stem aan de zorgen van een gemeenschap die strijdt voor gelijkheid en betaalbaarheid, terwijl het probeert gentrificatie af te wenden.’

 

Beschermer van gemeenschaps verhalen
Historische herinneringen zijn een belangrijk onderdeel van Calderón’s werk. ‘Het is mijn doel als kunstenaar om de herinnering aan een bepaalde geschiedenis levend te houden.’ Haar kunstwerken zijn niet alleen een persoonlijke expressie, maar ook een krachtige reflectie van de gemeenschap en de geschiedenis die hen verbindt.

https://www.melissacalderon.com/

https://www.instagram.com/msmelissacalderon/#

 

Meer

Diana Yevtukh borduurt steken van hoop in bomen en muren
De blikopeners van Karen Pompe zijn blikvangers
Kwetsbaarheid, geweld, delicatesse, spanning en nostalgie in het werk van Deniz Kurdak
Tribute to Karina van Vught - A Life Dedicated to Fiber Art
0 items | € 0

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in!

Nieuwsbrief