Bij de Textiel Biënnale Rijswijk 2019 gebruiken de tweeëntwintig geselecteerde exposanten textiel vooral om verhalen te communiceren. Voor TxP bezocht Chris Reinewald de biënnale en doet verslag. "Na de visuele luidruchtigheid van Paul Yore vraagt Mark Newport om meer kijkgeduld met zijn fijnzinnige abstracte, doorwerkte stoplappen."
Te zien tot en met 6 oktober 2019 in Museum Rijswijk.
Behalve met weer een schitterende opstelling van stukken uit de vaste collectie, getiteld “Less is More”, verrast Museum Voorlinden in Wassenaar altijd met een fijne expositie van hedendaagse kunst. Maar deze keer is echt wel heel bijzonder: werken van de Koreaanse textielkunstenaar Do Ho Suh. Textielkunst op zijn best!
Te zien tot en met 29 september 2019 te zien in Museum Voorlinden in Wassenaar.
Van de zeventiende tot de twintigste eeuw diende de stoplap als oefenlap voor jonge meisjes om te leren stoppen en bindingen te maken. Sanne van de Goor (1985), opgeleid als grafisch ontwerper aan de Gerrit Rietveld Academie, is gefascineerd door de stoplap. In haar meest recente project “De S+oplap, een oefening in los en vast” koppelt Sanne dit handwerk aan gesprekken met tienermeisjes in Amsterdam-West.
Te zien tot en met 31 oktober 2019 in New Metropolis Amsterdam.
Bauhaus is het begin- en ijkpunt van de moderne vormgeving en ook het kunstvakonderwijs. Het aantrekkelijke van de tentoonstelling "Bauhaus&" is dat het TextielMuseum zowel het kunsthistorische als persoonlijke verhaal van het befaamde Duitse opleidingsinstituut weet over te brengen én overtuigend actualiseert.
Te zien tot en met 3 november 2019 in het TextielMuseum in Tilburg.
Na exposities in Amerikaanse universiteitsmusea is Ebony Pattersons monumentale quilt Of 72 (2012) te zien in het nieuwe kunstcentrum Het HEM in Zaandam in de expositie "Chapter 1NE". Dit kunstwerk met 72 + 1 gedecoreerde bandana’s wordt ongetwijfeld een éénentwintigste-eeuws icoon tegen stuurloos geweld.
Te zien tot en met 1 september 2019 in Het Hem in Zaandam.
Het EYE Filmmuseum is wel de laatste plaats waar je hedendaagse wandkleden verwacht. En toch hangen ze er: op de expositie met korte films van de Zuid-Afrikaanse multikunstenaar William Kentridge (1955): Ten Drawings for Projection. Hoe zit dat?
Te zien tot en met 1 september 2019 in het Eye Filmmuseum in Amsterdam.