Mardoe Painter gebruikt graag foto’s – zelfgemaakt of gevonden – voor haar multimediale werken. In de serie “Blue Bearded Men” integreert deze Nederlandse textielkunstenaar op fascinerende wijze textiel in haar foto’s, in de vorm van met de naaimachine genaaide draden. Al doende verdwijnen de foto’s naar de achtergrond, worden ze als het ware geabstraheerd.
Tekst: Dorothé Swinkels
“Dat gebeurde geleidelijk. Ik was al op zoek naar alternatieve oppervlakken om op te printen. Daar kwam hechtdraad bij vanuit een fascinatie voor de littekens die ik overhield aan relatief ingrijpende operaties in mijn eigen leven.”
"Door het karton te doorboren wordt een heimelijke wereld zichtbaar geperst.”
“Dat doe ik intuïtief, per foto of per kleine serie. Ik visualiseer met mijn ingreep de extra lagen in het beeld, zowel letterlijk als emotioneel. Soms lukt het en valt alles op zijn plek. Soms lukt het niet, maar ook dat is goed, want vanuit frustratie gebeuren er soms ook weer dingen.”
“Het pretentieloze uiterlijk van verpakkingskarton – gemaakt om te bewaren, beschermen en vervoeren – is voor mij een gewillig symbool als drager van emotionele bagage. Ik vind het rauwe en tegelijkertijd kwetsbare karakter van dit materiaal een perfecte metafoor voor het vluchtige leven. Door het karton te doorboren wordt een heimelijke wereld zichtbaar geperst.”
“De titel is ontleend aan het sprookje Blauwbaard. De mannen zien er niet allemaal vriendelijk uit; de witte en blauwe hulpdraden ogen als tranen. Ik ben uitgegaan van het sociale proces van fotografie als registratiemiddel, en ik koos foto’s die vanuit eenzelfde standpunt gefotografeerd zijn. Het geweten van de geportretteerden sijpelt door de poriën van het karton naar buiten. Door de schetsmatige indruk van de persoon krijgt de toeschouwer ruimte voor persoonlijke interpretatie, herkenning en het aanboren van eigen herinneringen.”
Hoofdbeeld: Mardoe Painter, "Blue Bearded Men" #2.