De Italiaanse textielkunstenaar Thomas de Falco (1982) creëert performances waarin textiel een hoofdrol speelt. Hij heeft hiervoor een geheel eigen versie van de techniek van ‘wrapping’ ontwikkeld.
Tekst: Marta Kargól
In plaats van gebouwen te ‘verpakken’, zoals het beroemde echtpaar Christo en Jeanne-Claude deden, wikkelt De Falco performers in met textiel. Lichaamsdelen van mensen worden gebonden in linten, koorden en doeken. Zo vormen ze levende textielsculpturen.
In een performance combineert De Falco verschillende kunstvormen. Hij vertelt: “Sinds het begin van mijn studie in Milaan was ik gefascineerd door textiel en de techniek van het wikkelen van zowel objecten als mensen. Graag combineerde ik in één sculptuur textiel met andere materialen zoals ijzer of koper."
"In zijn textielkunst worden handen takken en benen wortels."
De kunstenaar associeert op de thema’s van het menselijk lichaam en de natuur, vooral bomen. In zijn textielkunst worden handen takken en benen wortels. “Ik ben gefascineerd door menselijke anatomie. Mijn inspiratie is ook poëzie die de schoonheid van de natuur beschrijft. De liefde voor natuur wordt weerspiegeld in mijn materiaal: linnen, katoen en wol. Ik werk dan ook graag met oorspronkelijk textielkleuren” – benadrukt de kunstenaar. De Falco gebruikt bijvoorbeeld gekaarde wol die hij handmatig uitpluist – afhankelijk van hoe het wordt verdeeld en gemengd verandert de wol van dikte en vorm.
In 2017 toonde het Triennale Design Museum in Milaan het volledige oeuvre van de Falco in de tentoonstelling “Nature”. Om de hechte relatie van de kunstenaar met de natuur te benadrukken, werden ook zijn persoonlijke notitieboeken tentoongesteld. Wie die notitieboekjes inkijkt ontdekte daar echte boombladeren, die De Falco in het papier genaaid had. In die notities groeit zijn werk, en zijn kunst.
Hoofdbeeld: Thomas de Falco, "Intricacy" , 2017, performance in het Triennale Design Museum te Milaan.