In dit nummer van TxP (Textiel Plus) schenken we speciale aandacht aan werken die uit draden zijn opgebouwd – gehaakt, gebreid, gemacrameed... Het magazine verschijnt op 27 november 2021. Hier doen we een greep uit de inhoud.
Tekst: Wouter de Vries
Kunstenaar Kristin Skees combineert traditioneel handwerk, breien, met portretfotografie en een liefde voor het onverwachte en absurde. Het nieuwste nummer van TxP (Textiel Plus) opent met een “Cozy Portrait” van haar hand. En op deze website lees je een artikel over haar werk.
Op de cover prijkt een werk van Jesse Harrod die met haar complexe maar eenvoudig ogende macrámewerken een gevoel van lichamelijkheid wil overbrengen. Haar bontgekleurde touwsculpturen, die op het eerst gezicht abstract ogen, zijn actueel en maatschappijkritisch en tonen nieuwe toepassingen van een traditionele techniek.
Een kunstenaar die als gewezen atleet tijdens het maakproces haar hele lichaam inzet, is Jacqueline Surdell – zij maakt touwsculpturen van gemiddeld 75 (!) kilogram. De Amerikaanse combineert haar achtergrond als atleet en schilder om landschappelijk aandoende wandtapijten te creëren die voorbij de grenzen van het frame uitdijen.
Dicht op de tijdsgeest zitten Katharina Krenkel en Anastasia Osadchenko. De eerste maakte een koffertje met gehaakt ‘mobiel bluswater’ om tijdens de coronacrisis toch in kerken te kunnen exposeren. De laatste ontwierp ‘bewegende breisels’ die in tijden van anderhalve meter afstand ten dienste staan van dansers. Haar project is heel toepasselijk getiteld… The New Phsysical.
Het is even wennen, maar er staat ook weer een fysiek Textiel Plus Festival ingepland! En wel van 24 t/m 26 maart 2022 in Autotron te Rosmalen (nabij Den Bosch). Om die heuglijke reden stoffen we de Textiel Plus Wedstrijd af en stellen deze tijdelijk opnieuw open voor inzendingen.
Vijf jaar geleden bezocht Saar Scheerlings het weversdorpje Manali in India. Om kleurproefjes te maken voor een weefsel wikkelde ze touwtjes om karton. ‘Wat ik daar weefde heeft niets te maken met het werk dat ik nu maak. Wel voelt het achteraf gezien als het startpunt van de serie talismannen die ik, eenmaal terug, ben gaan maken.’
Kunstenaar Jam van der Aa vond tijdens de corona-lockdowns een nieuwe liefde: haar tuftpistolen. En ontdekte dat tuften booming is op TikTok. Met vloerkleden van rappers dragen jonge kunstenaars bij aan de renaissance van deze techniek. Jam vertelt over haar zoektocht naar het perfecte tuftpistool en de ontdekkingen die ze ondertussen deed.
Veel leesplezier!