Op 24 september is in het Nieuw-Zeelandse Wellington het drie weken durende World of WearableArt, ook wel bekend als WOW, gestart. Dit is hét evenement van het jaar op het gebied van draagbare kunst, volgens Nathalie Prins van Duin. Zij houdt zich als textielkunstenaar bezig met draagbare kunst en werd in 2014 met een van haar creaties geselecteerd om mee te dingen naar de World of WearableArt Awards.
Tekst: Angela van Paasen
In haar Atelier Tanade in Wormer werkt Nathalie met een diversiteit aan materialen, maar textiele werkvormtechnieken vormen de basis van haar werk. “Ik heb een liefde voor textiel en ambachtelijke technieken. Die pas ik ook toe op andere materialen die zich ervoor lenen, bijvoorbeeld materialen van de bouwmarkt die dienen ter ondersteuning. Ik houd ervan om in mijn kostuums een verrassingseffect te creëren, zodat het op de catwalk van vorm kan veranderen. Dat maakt het spannend en vind ik een uitdaging om te realiseren.”
“In Nieuw-Zeeland wordt draagbare kunst serieuzer genomen.”
Met de themaprijs die Nathalie in 2014 won bij de wedstrijd “Kunst om het Lijf” kreeg ze een vliegende start als kunstenaar in draagbare kunst. Het vormde de aanleiding om zich aan te melden voor ’s werelds grootste wedstrijd in draagbare kunst, de World of WearableArt. Haar ontwerp Illusion werd uit de ontelbare inzendingen vanuit de hele wereld geselecteerd om mee te doen in de grote catwalkshow van de WOW, die door tienduizenden toeschouwers wordt bezocht.
Nathalie: “Het was geweldig om mee te maken. De WOW is echt een enorm spektakel. De show zelf is niet alleen indrukwekkend, het is ook dat de hele stad erin meegaat en er zijn grote namen bij betrokken. Daaraan zie je wel dat wearable art in Nieuw-Zeeland meer aanzien heeft dan hier, het wordt daar echt gezien als belangrijke kunstvorm. Het is er ook vrijer en wordt serieuzer genomen.”
Twee jaar na deze inspirerende ervaring viel Nathalie in Nederland opnieuw in de prijzen. Bij de Wearable Art Awards Holland (WAAH) won ze de themaprijs én werd all-round winnaar met haar creatie waarin ze de vier elementen tot uitdrukking bracht. “Ik heb een ambachtelijke techniek van quilten gebruikt: een buizenframe omhuld met Zaans stikwerk dat zich kan openen zodat de tussenliggende stof opzwelt met lucht.”
“Het vertelt precies waar draagbare kunst voor staat”, zei een van de juryleden over haar winnende kostuum. Intussen werkt Nathalie weer aan een nieuw ontwerp, waarmee ze hoopt mee te kunnen doen met WOW 2019. Maar ze is ook druk met projecten op eigen bodem en als docent, want dat is misschien nog wel het belangrijkst voor haar: haar passie voor het ambacht kunnen delen.
Hoofdbeeld: Nathalie Prins van Duin, Illusion (foto: WOW).