Het Noordbrabants Museum in Den Bosch toont vanaf 28 juli 2018 in de tentoonstelling "Capturing Time" het (textiele) werk van de hedendaagse Indiase kunstenaar Manish Nai (1980). Het is zijn eerste presentatie in Nederland. TxP spreekt hem tijdens een kort bezoek aan Nederland.
Tekst: Edith Rijnja
Manish Nai werkt abstract. Tegelijkertijd is zijn werk uitbundig en overweldigend. De herinneringen aan zijn jeugd in Gujarat en vooral de wereldstad waar hij woont, Bombay (officieel Mumbai maar Nai geeft de voorkeur aan Bombay) vormen voor de kunstenaar een onuitputtelijke bron.
"Ik houd ervan om het dagelijks leven en de rituelen in Bombay te observeren."
"Ik houd ervan om het dagelijks leven en de rituelen in Bombay te observeren", vertelt Manish Nai. "Bouwplaatsen, de oude, door gebruik aangetaste cementmuren, waar de moessons eveneens hun sporen in hebben achtergelaten, constructies van lege billboards. Ik vertaal deze observaties in abstracte werken: fotografie of wandobjecten en sculpturen in uiteenlopende materialen als aluminium, hout, textiel en jute."
De kunstenaar studeerde aan de Raheja School of Art in Bombay. In 2000, tijdens zijn laatste jaar op de academie kregen de leerlingen de opdracht om een collage te maken. Nai wilde zich onderscheiden van zijn medestudenten. In zijn ouderlijk huis lagen talrijke samples opgeslagen van textiel en verpakkingsmaterialen zoals jute en karton, overblijfselen van de verschillende bedrijven die zijn vader had gehad. Als kind hielp hij zijn moeder na school dagelijks met verstel- en inpakwerk. Ervaring met deze materialen had hij dus al vroeg opgedaan. Nu besloot hij om ze te gebruiken voor zijn collages. En met succes!
De tentoonstelling in Het Noordbrabants Museum omvat twaalf werken. Een monumentale installatie uit vierhonderd levensgrote houten stokken omwikkeld met in mallen geperste, bontgekleurde lompen zal zeker de blikvanger zijn. Nai heeft de mallen waar hij de textiel in perst in zijn studio ontwikkeld. "Het is een zeer tijdrovend karwei. Maar gelukkig heb ik een aantal assistenten die mij helpen bij de uitvoering." In het kunstwerk zien we de rituele handelingen van het omwikkelen terug, de Indiase spiritualiteit.